Séminaire de recherche
Les voies des images
Séminaire interdisciplinaire de recherche
Projet ANR CROBORA
Jeudi 18 avril – Villa Arson
17h30 – 19h30
The Fallen Image of Ukraine – Andrew Hoskins (University of Glasgow)
The battle over representations and perceptions of war is transformed in an era of billions of images, videos and other digital content of war being produced, shared, edited, liked, linked, fabricated and deleted on social media platforms and messaging apps. And these messages, images and video, pouring out of smartphones, surely makes the 2022- Russian war against Ukraine, the most documented and the most personalised war in history. Soldiers, civilians, journalists, victims, aid workers, presidents, journalists, are recording and uploading their experience and vision of events second by second, to platforms such as Telegram, tracking every twist and turn. The battlefield seems open to all in this emergent form of ‘participative war’. But this is no panacea for either understanding or remembrance. Instead, social media make war and memory in their own image, through the siege for attention, disinformation and splintered realities; choose your own feed, select your own memory. I ask what kind of memory might – or might not – emerge from the astonishing abundance of digital visual content of the Russian-Ukrainian war. Who will secure its past and how?
Professor Andrew Hoskins is Professor of Global Security at the University of Glasgow, UK. He has been researching the relationship between media, war, and memory, for almost 30 years. He is founding Co Editor-in-Chief of the Cambridge Journal of Memory, Mind & Media, founding Editor-in-Chief of the Journal of Digital War, founding Editor-in-Chief of the Journal of Memory Studies, and founding Co-Editor of the Palgrave Memory Studies Book Series. His books include:
- Wang, Q. and Hoskins, A. (Eds.) (forthcoming, Oct. 2024) The Remaking of Memory in the Age of the Internet and Social Media. Oxford: Oxford University Press.
- Ford, M. and Hoskins, A. (2022) Radical War: Data, Attention & Control in the Twenty-First Century. Hurst/Oxford University Press.
- Hoskins, A. (Ed.) (2018) Digital Memory Studies: Media Pasts in Transition. New York: Routledge.
- Hoskins, A. and Tulloch, J. (2016) Risk and Hyperconnectivity: Media and Memories of Neoliberalism. Oxford: Oxford University Press.
Cette séance du séminaire sera retransmise via le lien suivant : https://univ-cotedazur.zoom.
ID de réunion : 854 4677 9810
Code secret : 043816
***
La surproduction d’images et leur présence massive dans l’espace social a été objet de réflexion depuis les débuts du siècle dernier. La numérisation nous a ensuite invité à réfléchir à la multitude d’environnements dans lesquels ces images apparaissent, aux parcours dynamiques qu’elles effectuent et aux perspectives à adopter pour capter leurs chemins. Ce cycle de conférences vise à établir un état des lieux de la recherche et de la création dans le vaste domaine des images et de leur circulation. Il s’agira de problématiser des cas d’études où des images sont analysées, à partir de leurs conditions d’existence et sous le prisme des routes qu’elles suivent ; découvrir des nouvelles méthodes d’analyse de l’image et de ses mouvements ; comprendre les derniers avancements dans les théories et disciplines liées à leur circulation (esthétique, histoire, histoire de l’art, sémiotique, théorie critique, sciences de l’information et de la communication, études des médias, sciences sociales, digital humanities…) et, plus en général, ouvrir des nouvelles perspectives sous la forme de projets de recherche ou de création nous permettant de mieux comprendre les évolutions de l’espace du visible.
Animation : Vittorio Parisi (Villa Arson) et Matteo Treleani (UCA)